|
|||
|
|||
Integrált információs rendszerek fejlesztése Kialakításának
szükségessége >> |
|||
Integrált Információs Rendszer kialakításának szükségessége | |||
Minden
vállalat rendelkezik információrendszerrel. Ez még akkor is igaz, ha a rendszer
csak papíron tárol adatokat, és verbális csatornákon kommunikál. Az információrendszerek
e modellje ma már ritka, tekintettel az óriási adminisztrációs feladatokra,
a szerteágazó tevékenységekre és a számítógépek nyújtotta lehetőségekre.
Ezért egyre több cég kezdte számítógépes munkával lefedni tevékenységének
legmunkaigényesebb területeit. Ezek azonban egyes részterületekre terjednek
ki, amelyek nem kommunikálnak egymással, így önálló információs szigetekké
alakulnak. Ez esetben előfordul a párhuzamos adatrögzítés és adathiány.
Az integrált információs rendszerek kialakításának igénye elsősorban a felső
és középvezetői szint információigényének kiszolgálása miatt kerül bevezetésre.
Ezek a számítógéppel támogatott integrált információs rendszerek ugyanis
olyan adatszolgáltatásra képesek, melyek teljes áttekintést nyújthatnak
a vállalati folyamatok felett, legyen szó az egyes összefonódó tevékenységek
külön-külön vizsgált eredményességéről, vagy akár a dolgozók munkaidejének
hatékonyságáról. Mivel az adatok felhasználási lehetősége igen széles (nem
is beszélve azokról a horizontális adathasznosításokról, amelyet két azonos
szintű munkahely online kommunikációja biztosít!), így egyre több vállalat
használ integrált információs rendszert eredményességének növelése érdekében.
|
|
||
Az integrált információs rendszer vállalati szempontból biztosítja tehát | |||
- A folyamatok feletti áttekintést | |||
- Az erőforrás ráfordítások nyomon követését, folyamatokhoz kapcsolását | |||
- Ellenőrzési és számonkérési lehetőséget | |||
- A folyamatok racionalizálását | |||
- A ráfordítások tervezhetőségét | |||
- A tevékenységekből származó adatok pontos és biztonságos archiválását a jövő számára | |||
A munkatársak számára pedig az alábbiakat nyújtja | |||
- Az adminisztrációs terhek csökkenését | |||
- A hibalehetőségek csökkenését | |||
- Rutinfeladatok automatizálását | |||
- A munka gyorsabbá, hatékonyabbá tételét | |||
Az Integrált Információs Rendszer bemutatása | |||
Az Integrált Információs Rendszer célja, fogalma, funkciói | |||
Információs rendszerek | |||
Az
információs rendszerek célja, hogy egy adott területen a megfelelő döntési
pontokhoz, olyan információszolgáltatást rendeljenek, melyek a döntések
meghozatalához szükséges adatokat biztosítják. A rendszer gyakorlatilag
olyan naprakész adatszolgáltatást biztosít a döntéshozóknak (bármely hierarchia
szinten), amellyel azok optimalizálhatják döntéseiket. |
|||
Ahhoz,
hogy egy információs rendszer ezt a szerepét betöltse, számos működési funkciót
kell ellátnia: |
|||
- a rendszerbe
bevont munkahelyekről begyűjti a szükséges adatokat (input), |
|||
- az adatokat megfelelő struktúrában letárolja későbbi felhasználás céljából, | |||
- a rendszer
a kijelölt munkahelyeken történő lekérdezéskor a tárolt adatokat a kívánt
struktúrába rendezi, és továbbítja a lekérdező felületre (képernyő, nyomtató)
(output) |
|||
Integrált információs rendszerek | |||
A fenti
módon egy vállalatnál több információs rendszer is működhet egyidejűleg
egy-egy részterületen. Ennek hátránya, hogy az egyes rendszerek határai
kommunikációs falakat jelentenek a vállalaton belül, amelyek többek között |
|||
- információ elakadást, | |||
- hiányos adatszolgáltatást, | |||
- párhuzamos adatrögzítést eredményezhetnek. | |||
Az integrált
információs rendszer több információs részrendszer informatikai egyesítése
útján jön létre. Lényege, hogy az egyes vállalati részfolyamatokhoz kapcsolódó
részrendszerek közös, egyetlen központi adatbázisból dolgoznak. Ezzel a
vállalat egészére vonatkozóan egy rendszerről beszélhetünk, amely számos
új tényezővel bővíti az információs rendszerek adta lehetőségeket: |
|||
- Megszűnik a párhuzamos adatrögzítésekből adódó többlet-munkaráfordítás, és hibalehetőség. | |||
- Biztosítottá válik az egységes adatkezelés, adatstruktúra. | |||
- Az egyes
részrendszerek egymás közti kommunikációjával bármely részrendszerben létrehozott
információ azonnal és közvetlenül felhasználhatóvá válik más részrendszerek
által. Ezzel az egyes munkahelyek online kommunikációja valósul meg. |
|||
- A különböző részrendszerek által előállított adatok összefüggésbe hozhatókká válnak, ezáltal több terület együttes elemzése, kölcsönhatás-vizsgálata, összefüggés kutatása is naprakészen elvégezhetővé válik. | |||
Az integrált információs rendszer dimenziói | |||
A fejlesztés dimenziói | |||
Az integrált
információs rendszer kialakítása a vállalat három dimenzióját érinti: |
|||
- Reálfolyamatok (tevékenység) | |||
- Szervezet | |||
- Információs rendszer | |||
Reálfolyamatok (tevékenység) | |||
A reálfolyamatok
a vállalat alapját jelentik: ez működésének motorja. A többi dimenzió tekintetében
determináns. Az integrált információs rendszer kialakítása során feltérképezésre
kerül, hogy meghatározó szerepet töltsön be a rendszerjavaslat megalkotásakor.
Az implementálás során a reálfolyamatok nem, vagy csak kis mértékben kerülnek
változtatásra. |
|||
Szervezet | |||
A reálfolyamatok
ellátására jön létre, így azokhoz teljes mértékben idomul. Tekintettel arra,
hogy a szervezet bővülése nem mindig tudatos tervezés eredménye, így abban
előfordulhatnak a munka hatékonyságát rontó párhuzamosságok és keresztcsatolások.
Ebből kifolyólag a rendszer fejlesztésekor nemcsak a rendszert igazítjuk
a szervezethez - melyet korábban a reálfolyamatokhoz hasonló módon feltérképezünk
-, hanem adott esetben a szervezetet is módosítjuk az integrált információs
rendszer struktúrájának megfelelően. Ennek érdekében a rendszerjavaslatban
a szervezetre vonatkozóan is teszünk ajánlatot. (Gyakorlatilag ez a szervezet
és az információrendszer egy fejlesztési kölcsönhatása) |
|||
Információs rendszer | |||
A reálfolyamatok
és szervezet működését együttesen támogató dimenzió. Mind a reálfolyamatok,
mind pedig a szervezet determinálja. |
|||
A működés és működtetés dimenziói | |||
E fejezetpontban
a működés és működtetés hátteréül szolgáló feltételeket mutatjuk be. Ezek
a részek együttesen képzik a integrált információs rendszer egészét. Minden
egyes elemük egyben költséget is jelent. |
|||
Hardverháttér | |||
A hardverháttér
az információs rendszerek alapfeltétele. A integrált információs rendszer
szoftverek futásához megfelelő szintű számítógépes hálózat kiépítése szükséges. |
|||
Szoftverháttér | |||
A szoftverháttér
az információs rendszer motorja. A program biztosítja az adatok begyűjtését,
tárolását, csoportosítását, továbbítását és megjelenítését. A hardverháttérrel
együttesen alkotják az integrált információs rendszer működésének tárgyi
feltételeit. |
|||
Szervezeti háttér | |||
A szervezeti
háttér az információrendszer működését biztosító szervezeti megoldásokat
és munkaszervezésbeli feltételeket jelenti. Ahhoz, hogy a rendszer működhessen,
a szervezeti háttér szigorú meghatározásához és dokumentálásához van szükség. |
|||
Személyzeti háttér | |||
A szoftver- és hardverháttér napi karbantartásához emberi közreműködésre van szükség. A teendőknek két területe van: | |||
- Hardverpark karbantartása (rendszergazda) | |||
- Szoftver karbantartása (Supervisor) | |||
Gyakran a hardverkarbantartást a hardvert szállító cég alvállalkozóként ellátja. | |||
Noncomputer elemek | |||
A fentieken
túl az integrált információs rendszer működését számos olyan offline elem
is kiegészíti, mely a mindennapi munkát támogatja. Ilyenek a nyomtatott
kimutatások, jegyzőkönyvek, űrlapok, stb. |
|||
Az Integrált Információs Rendszerrel szemben támasztott követelmények | |||
A megfelelően
kialakított integrált információs rendszer az alábbi követelményeknek felel
meg (a lista a KÖZMŰ IIR jellemzői alapján került összeállításra): |
|||
-
Egységes, egyszerű, felhasználóbarát kezelői felület (használata ne igényeljen
előzetes speciális számítástechnikai ismereteket).
|
|||
- Jól használható kezelői kézikönyv. | |||
-
A program fejlesztői bármikor elérhető telefonos segítséget tudjanak nyújtani,
vagy modemes kapcsolat útján szükség esetén beavatkozni.
|
|||
-
Biztosított legyen a program folyamatos fejlesztése, újabb felhasználói
igények beépítése.
|
|||
- Modulos
felépítés révén biztosított legyen a funkciónkénti vásárlás. |
|||
- Nagy adattömeg esetén is elfogadható válaszidő. | |||
- Rugalmas,
paraméterezhető lekérdezési lehetőségek (szűrések, csoportosítások). |
|||
- Kommunikáció
más rendszerekkel: adatimport és adatexport. |
|||
-
Lehetőség egymástól földrajzilag távol eső telephelyek összekapcsolására
"online" (folytonos) vagy "dial up" (időszakos) kommunikációval.
|
|||
- Biztonságos adattárolás, hiba esetén lehetőség legyen az adatbázis helyreállítására. | |||
- Adatarchiválási lehetőség. | |||
- Többszintű, szabadon paraméterezhető jogosultsági rendszer. | |||
Integrált információs rendszer kialakításának lépései | |||
Kialakítás idő és költségterve | |||
Feladat definíció | |||
A feladat
definíció során a cél egy olyan áttekintő felmérés készítése, melynek segítségével
az előzetes idő és költségbecslés nagy biztonsággal elvégezhető. E fázis
során kell megfogalmazni: |
|||
- az elérendő célokat, | |||
- a feladatokat és | |||
- az új rendszer fejlesztésének indokait. | |||
Helyzetfelmérés | |||
Az átfogó
és alapos vizsgálat kiterjed a tevékenységek, a meglévő eszközállomány,
a szoftver és a személyi állomány, valamint az adatfeldolgozási technológia
és a működési algoritmusok felmérésére és elemzésére. Ez a munkafázis a
fejlesztés egyik legfontosabb eleme, melyre az egész rendszer kialakítása
épül. Időigénye ennek megfelelően magas. A helyzetfelmérés célja, hogy a
vállalat jelenlegi állapotát megismerjük mindhárom fejlesztési dimenzióra
vonatkozóan: |
|||
- Reálfolyamatok | |||
|
|||
|
|||
- Szervezet | |||
|
|||
szervezet elemzés |
|||
- Információrendszer | |||
Feldolgozás elemzés (számítógépes és nem számítógépes) |
|||
Folyamat analízis |
|||
Követelmények specifikálása
A követelmények specifikálása
a rendszerrel szemben támasztott speciális követelmények feltárását és összegyűjtését
jelenti. Ebben
a fázisban cél az összes definiálható rendszerelvárás megfogalmazása, hiszen
ez a későbbi feladatspecifikáció egyik alappillére. Követelmények két csoportba
rendezhetők:
- Funkcionális követelmények:
az integrált információs rendszer által nyújtott funkciókkal szemben támasztott
követelmények. - Technológiai követelmények: a rendszer leíró paramétereire, működtetésére, szoftver és hardver hátterére vonatkozó elvárások. A követelmények listája teljes körű, tartalmazza mind a felhasználók igényeit, mind pedig a vállalati háttér adta lehetőségeket, korlátokat. Feladatspecifikáció A rendszerterv műszaki közgazdasági és informatikai megfogalmazását jelenti. A Feladatspecifikáció - a fejlesztés programozási fázis előtti utolsó dokumentációjaként - a felhasználók számára érthető formában írja le a rendszert, többek között megfogalmazva: - a rendszer funkcióinak
leírását modulonkénti bontásban Rendszertervezés
A rendszertervezés során a Feladatspecifikáció lefordításra kerül az informatika nyelvére, mely alapján a programozás megtörténik. A rendszertervezés tulajdonképpen a programozási szakasz első fázisa, mely során meghatározásra kerülnek: - az input/output
táblák Rendszer megvalósítása Ennek a rendszerfejlesztési fázisnak az a célja, hogy a tervezés dokumentációira támaszkodva a programterveket a felhasználók által kezelhető, futó programokká konvertálja. Ennek lépései: - Programozás Implementálás Az implementálás
célja a program használatba vétele, működtetésének megkezdése. Ez
a cél több lépésben érhető el: Szoftverkövetés, szervízszolgáltatás Szoftverkövetés Ez a szolgáltatás kiterjed a jogszabályi változásokból és a szakmai fejlesztésekből adódó szoftverváltoztatásra. Szervízszolgáltatás - segítségnyújtás
a szoftver beállításához |
|||
|